Monday, May 4, 2020

NORMA BARU PELAYANAN GEREJA

Shalom! dalam nama Tuhan kita Yesus Kristus. Selamat datang ke laman interaktif SIB Pekan Kota Marudu. Laman ini bertujuan untuk menjadi salah satu daripada wadah interaktif pelayanan maya gereja ini. Ia juga menjadi one stop center bagi pelayanan maya yang lain seperti kebaktian online di Youtube dan link ke facebook gereja. 

Seluruh dunia pada ketika ini sedang berhadapan dengan pandemik Covid-19. Banyak negara yang terkesan dengan penularan penyakit ini sehingga melaksanakan lockdown. Negara kita Malaysia juga tidak terkecuali. Sejak Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bermula pada 17 Mac 2020 yang lalu, gereja di seluruh negara tidak dapat mengadakan kebaktian secara nyata di gereja.

Keadaan ini telah mendorong setiap gereja menggunakan apa sahaja medium komunikasi untuk meneruskan pelayanan. Kebaktian online di Youtube dan facebook telah diaktifkan oleh banyak gereja. Ada juga yang mengadakan perbincangan dan pertemuan doa online di aplikasi zoom dan sebagainya. Secara positifnya pandemik ini telah merangsang kreativiti para pelayan Tuhan di dalam pelayanan.

Gereja SIB Pekan Kota Marudu juga tidak ketinggalan mengaktifkan pelayanan maya ini agar para jemaat tidak menjadi domba-domba yang terbiar tanpa pemeliharaan gembala. Inilah norma baru pelayanan gereja yang bertujuan menyuburkan semula semangat dan komitmen anak-anak Tuhan untuk terus bertumbuh dalam iman. Segala kemuliaan bagi Tuhan kita Yesus Kristus. 

1 comment:

BejanaTanahLiat said...

Puji Tuhan, terima kasih untuk ruangan yang disediakan. Saya yakin usaha seumpama ini amat berguna untuk mendekati domba-domba yang sentiasa mencari sumber makanan terutama bagi mereka-mereka yang meyenangi zat-zat dari kemudahan media sosial.